Thursday 10 November 2011

peluang pekerjaan...

 Aku nak cerita sikit tentang peluang pekerjaan aku dalam bidang perladangan dan pertanian nie..yela masing-masing sambung belajar kat Universiti mesti selepas tamat pengajian nak cari kerja kan..nak cari duit sendiri..macam-macam nak guna duit tu kan.

aku nak berkongsi dengan korang..syarikat, jabatan, agensi dan lain-lain lagi yang boleh aku 'apply' kerja dengan bidang aku ceburi sekarang nie..aku akan 'list' kan dan cerita sedikit tentang di mana aku kan berkerja nanti..

Syarikat perladangan yang termuka di Malaysia

                                                                                                                                                                                                                                                                                        Sime Darby Plantation
 Genting Plantation



 Kulim Plantation


Nie antara syarikat perladangan di Malaysia..kalau kerja kat sini..jawatan nya mesti la Pengurus Ladang Estet..kerja kat sini penat sikit la..walaupun nama nya pengurus..kerja pengurus ladang nie kena uruskan semua urusan ladang..contohnya company bagi tanah seluas 1000 hektar..sukahati la nak buat apa..nak tanam apa..macam mana nak tanam..macam mana nak kawal serangga perosak..macam mana nak kawal pekerja-pekerja bawahan..hanya 20% jela duduk office..tu pun buat laporan dan bagi gaji buruh-buruh ladang..lagi 80% kerja di ladang..kawal ladang..tengok anak buah..tapi kalau kerja dengan syarikat nie..dapat satu rumah banglo dalam ladang kelapa sawit..taK pyh bayar pape..dapat elaun banyak..duit minyak company support..bonus kenkadang 8-12 bulan gaji..yang 12 bulan bonus tu yang kerja bagus la..kerja penat tapi setimpal la dengan balasan nya kan..nak tau gaji kalau kerja kat syarikat nie berapa?mula-mula kerja dah dapat RM 5,000..dah lama sikit kerja RM 10,000-12,000 sebulan..lepas tu dapat bonus lagi..bonus setengah gaji..kalau gaji RM 10,000 makna nya bonus RM 5,000..kalau dapat bonus 12 bulan..hah kali la berapa setahun dapat..tapi satu jela..gaji besar..tapi duduk dalam ladang..takda la shopping mall..wayang..bowling ke apa..kalau nak pegi pun jauh la..bagi aku takda masalah la kerja dalam ladang nie jika masih bujang..kalau dah kawin maybe cari kerja lain kot..tak sanggup istri digigit nyamuk..hahaha






Badan Berkanun di Malaysia










 RISDA (Rubber Industry Smallholders Development Authority)

 Lembaga Getah Malaysia
MADA (Muda Agricultural Development Authority



Kemubu Agricultural Development Authority
Malaysian Pineapple Industry Board




Malaysian Palm Oil Board

 MARDI (Malaysian Agricultural Research And Development Institute)


 FAMA (Federal Agriculture Marketing Authority)

             FELDA (Federal Land Development Authority)





 Lembaga Pertubuhan Peladang



Agensi Kerajaan:


Senarai kat atas nie adalah senarai agensi badan berkanun dan hanya Jabatan Pertanian agensi kerajaan di Malaysia..kerja nya takda la penat sangat seperti syarikat perladangan di atas tadi tu..kerja nya dalam office dan buat laporan tahunan serta hadiri mesyuarat dan majlis-majlis tertentu berkaitan pertanian..ok..kalau korang nak tau..jawatan apa yang boleh dijawat oleh agensi nie adalah semestinya kalau ada degree jawantanya Pegawai Pertanian G41..gaji nya dalam linkungan RM 4,000 sebulan..apsal gaji rendah sikit dari syarikat perladangan di atas tadi?sebab kerja ringan sikit..tak penat sangat..memang la rendah sikit..mana ada company nak bagi gaji besar kalau kerja mudah kan?kalau kerja di agensi nie boleh la relax sikit..takdala penat sangat..sabtu ahad cuti boleh relax kat rumah..






tapi.....


aku kalau boleh aku nak belajar sampai Master In Plantation and Management di UPM atau di UiTM Shah Alam..aku nak jadi Pensyarah Perladangan/Pertanian..hee..best mengajar orang nie..mengajar dengan penuh kasih sayang..baru la anak-anak murid suka..hehe..




apa-apa kerja pun aku tak kisah..janji ada masa untuk keluarga aku nanti.cewahh..jauh betul fikir..yela..kita kena fikirkan itu semua kan..ada masa untuk istri dan anak-anak..baru la boleh melahirkan institusi keluarga yang mantap dan bahagia kan?hehe



SEKIAN AKHIR KATA DARI PENUNTUT DALAM BIDANG PERTANIAN DAN PERLADANGAN :)


MAJULAH PERTANIAN DI SEANTERO DUNIA!


PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN!

































6 comments:

  1. klaw nak jd pengurus ladang ne?apa nak ambil yerr?mksd saya step selepas spm

    ReplyDelete
  2. Saya dh ada diploma perladangan nie...tapi selepas habis prktikal saya x minat nk kerja ladang...ada x kerjaya lain yg saya boleh guna kelulusan nie selain ladang..cth: bahagian landskap ke..

    ReplyDelete
  3. sy sedang mencari company yg nk amek bekerja di ldang. sy sdah pun mmliki diploma perladangan

    ReplyDelete
  4. Boleh tahu jalan kerjaya.... Kena ad kelulusan apa untk krja sbgai pengurus ladang estet ni

    ReplyDelete
  5. peluang pekerjaan dia besar ke kurang?

    ReplyDelete
  6. good sharing ..menarik perkongsian..ilmu yg brguna..tq.btw..jika da adik2 lepasan spm yg berminat dgn bidg pendidikan awal kanak kanak
    atau bidg logistik..bole brhubung dgn sis dkt emel vivadivasue@yahoo.com/wsp 011-16930576 sis bole explain ckit psl bidg tu..tq

    ReplyDelete